Hoe schrijf je goede social media berichten?

Goede social media berichten zorgen voor een groter bereik, meer interactie en helpen bij het bouwen van een community met trouwe klanten. En dat wil toch elk bedrijf?! Maar stoei jij vaak met het schrijven van goede social media posts om vervolgens maar weinig likes, comments en shares te krijgen? Dan is het de hoogste tijd om jouw social media berichten aan te scherpen! Hoe? DreamWork Reclame heeft voor jou de 10 beste tips op een rijtje gezet voor het schrijven van wervende teksten voor je socials!

 

1. Bepaal je doel

Zomaar wat posten levert je vaak niet zo veel op. Door doelen te stellen, kun je ergens naar toe werken en posts bedenken die hierop aansluiten. Het is de belangrijkste stap van je contentstrategie. Want zonder doel doe je eigenlijk maar wat. Doelen waar je onder andere aan kunt denken zijn:

  • Bezoekers naar je website trekken;
  • Klantwerving;
  • Imago opbouwen;
  • Klantrelatie opbouwen;
  • Verkoop van je producten/diensten.

2. Bepaal je doelgroep

Voor wie maak jij precies je content? En wie wil je bereiken met je social media post? Door te weten voor wie je schrijft, kun je jouw berichten aanpassen naar wat zij interessant vinden. Houd je doelgroep daarom altijd in gedachten. En bedenk bij alles wat je schrijft: vindt mijn doelgroep dit interessant?

3. De 3 content doelen

Goede content moet 3 dingen raken, namelijk: het hoofd, het hart en de handen.

  • Zorg dat je volgers iets leren (hoofd).
  • Dat je hen raakt met je content (hart).
  • En dat ze in beweging komen (handen).

Wil je een plekje veroveren in de hoofden en harten van je ideale klanten? Probeer dan deze drie dingen te combineren in je content om mensen ook echt te raken en te boeien. Ze zullen je dan eerder blijven volgen en meer van je content willen.

4. Maak gebruik van power words

De gemiddelde internetgebruiker ziet dagelijks meer dan 1300 titels en negeert 99,7% daarvan compleet. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw teksten wel opvallen en mensen hierop klikken. Hoe zorg je dat bezoekers wel naar je website gaan of doorklikken op je landingspagina? Door power words te gebruiken! Dit zijn krachtige woorden die emoties oproepen én nieuwsgierig maken. En het inspelen op emoties, zet mensen eerder aan tot actie.

Door slechts een enkel woord toe te voegen kun je dus een enorm verschil maken en je conversie vergroten.

  • Zonder: ‘Leer hoe je online geld kan verdienen’.
  • Met: ‘Makkelijk en snel online geld verdienen met onze meest verkochte cursus.’

  • Zonder: ‘Mijn tip voor meer omzet.’
  • Met: ‘Wil jij ook mijn geheim te weten komen voor een omzetgroei van 125%?’

5. Maak gebruik van korte actieve zinnen

Misschien wel de belangrijkste tip voor copywriting: actief schrijven! Zullen, kunnen, proberen, worden, hebben: in de prullenbak ermee. Actief schrijven maakt een tekst veel fijner om te lezen en call to actions sterker. Kijk maar:

  • Passief: ‘Morgen zal onze conferentie plaatsvinden!’
  • Actief: ‘Morgen is onze grote conferentie!’

Merk je het verschil? Met passieve woorden zwak je je zin af en sta je niet achter je punt (bijv. ‘de app kan zorgen voor meer omzet’). Actieve woorden spreken de lezer direct aan waardoor je er niet meer omheen kan (bijv. ‘gebruik de app en verhoog je omzet’).

6. Spreek de lezer aan

Gebruik ‘je’, ‘jij’ en ‘jouw’ zodat je mensen bij het bericht betrekt.
Voorbeeld: ‘Jij maakt kans op deze reis! Het enige wat je moet doen is jouw contactgegevens achter te laten.’
In plaats van: ‘Wij verloten een reis naar het buitenland! Vul onderstaand formulier in om kans te maken.’

7. Focus je op één doel

De focus van je bericht kan de post maken of breken. Wil je dat mensen je post gaan liken, delen, elkaar taggen of wil je dat mensen een blog lezen. Kies één (of maximaal twee) van deze doelen en houd je eraan. Als je alles wilt, verlies je de kracht van het bericht.

Bijvoorbeeld, je schrijft een tekst die leidt naar een blog. Overdonder je lezers dan niet met een stukje info over de blog én nog een vraag om te beantwoorden in de comments. Dat is iets teveel van het goede.

8. Trigger de lezer

Je triggert een lezer op social media door de voordelen voor hem te benoemen. Schrijf een post dus altijd in het belang van de lezer en niet vanuit jezelf. Bijvoorbeeld schrijf niet iets als: ‘Wij doen dit en vinden er dit van’, schrijf juist: ‘Wist je dat dit je 50% meer kliks oplevert?’.

9. Gebruik call to actions

Wil jij meer interactie en een connectie met je doelgroep? Maak dan gebruik van call to actions in je berichten! Een call to action is een essentieel onderdeel van je content. Het motiveert de lezer om een bepaalde actie te nemen, vaak gebeurt dit onbewust. Die actie kan van alles zijn: bestellen van een product, reageren op een bericht, inschrijven voor een nieuwsbrief, bekijken van een andere pagina of verder lezen etc.

Laat mensen weten waar ze meer informatie over dit onderwerp kunnen vinden of waar je ze bij kunt helpen. Neem mensen bij de hand en vertel hen wat de volgende stap is. Bij die call to actions kun je onder andere denken aan:

  • Laat een reactie achter.
  • Tag een vriend voor wie dit ook handig is.
  • Wil je meer tips? Bekijk dan de video.
  • Volg ons op Instagram voor meer inspiratie over…
  • Word lid van onze Facebook groep waarin je meer tips kan lezen over…
  • Meld je aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.

10. Laat je persoonlijkheid zien

Wil je betere social media berichten schrijven die volgers en klanten aantrekt? Wees dan niet bang om je persoonlijkheid te laten zien en jouw mening te delen. Alleen het delen van waardevolle informatie is niet genoeg. Daardoor hebben mensen nog geen klik met je. Laat zien dat er een persoon achter het account zit, zodat mensen je ook graag willen volgen en meer van je te weten willen komen. 

Social media uitbesteden aan DreamWork Reclame

Heeft u geen idee waar u moet beginnen of ontbreekt het u aan tijd en inspiratie om uzelf regelmatig bezig te houden met social media? Geen probleem! Wij maken het uitbesteden van social media marketing aantrekkelijk met heldere social media pakketten, die passen bij uw bedrijf, doelgroep en budget. Niet alleen nemen we al het werk voor u uit handen en maken we doordachte content met een wauw-effect, ook zetten wij uw bedrijf langdurig en succesvol in de spotlights. Klik hier voor onze social media pakketten!

© 2021 DreamWork Reclame