Opvallen in zoekmachines

Het moment is eindelijk daar! Na al het harde werken is je website klaar. Je staat te popelen om je business te promoten, je producten te verkopen of je kennis te delen. Maar… na een tijdje heb je nog steeds geen bezoekers. Erg frustrerend! ‘’Hoe kan het dat mijn website nauwelijks bezoekers trekt?’’ hoor ik je denken. Heel simpel: je website is niet goed vindbaar in Google. Hierdoor loop je bezoekers – en in het geval van een webshop dus ook inkomsten – mis. Voor 95% van de Nederlanders start de zoektocht naar een product of bedrijf in een zoekmachine.

Om onder de aandacht van je doelgroep te komen en leads te genereren moet je dus zo ver mogelijk bovenaan in zoekmachines staan. Wanneer jouw website een lage positie heeft in Google, is dat ten nadele van je bereik en dit resulteert zich in lage bezoekersaantallen en weinig leads. Dit willen we natuurlijk niet! Daarom geeft DreamWork Reclame de basis SEO tips die er direct voor zorgen dat je beter zichtbaar wordt voor potentiële klanten. 

1. Kies de juiste zoektermen

Voordat je je bezig gaat houden met SEO is het van belang dat je eerst checkt welke zoektermen tactisch zijn om te gebruiken. Verkoopt jouw bedrijf bijvoorbeeld vliegtickets dan is het verstandig om de zoektermen (keywords) ‘goedkope vliegtickets’ en ‘vliegtickets + naam bestemming’ te gebruiken i.p.v. alleen ‘Jansen Reizen’. Mensen zoeken simpelweg veel vaker op algemene termen in plaats op specifieke bedrijfsnamen. En hoe verder het keyword naar voren staat én hoe meer deze gebruikt wordt, hoe meer waarde deze heeft. Vergeet daarom niet je zoektermen ook te verwerken in de meta-description, URL’s en koppen van teksten. Op die manier zorg je voor een hogere ranking bij zoekmachines.

2. Sterke paginatitels en tussenkoppen

De paginatitel (ook Heading 1 of H1 genoemd) is de zichtbare titel op je pagina. Hierin moeten altijd belangrijke trefwoorden verwerkt worden. Zorg dat er maximaal één Heading 1 per pagina is en dat deze titel bovenaan de pagina staat.

Ook de tussenkoppen (Heading 2 en soms Heading 3) worden herkend door Google. Zorg ook hier voor sterke tussenkoppen met trefwoorden erin. Let op dat je niet constant dezelfde zoekterm gebruikt, maar dat je er meerdere gebruikt. De meest belangrijke en meest populaire zoekterm (H1) moet niet hetzelfde zijn als je H2 e H3 headings. Ook is het van belang dat je in het CMS aangeeft dat een tussenkop een Heading 2, 3, 4 etc is in plaats van het tussenkopje alleen vetgedrukt te maken.

3. Zorg voor goede teksten: Content is King!

Dankzij steeds slimmer wordende zoekmachines moet je website waardevolle content bevatten om hoog in de organische zoekresultaten van Google terecht te komen. Zorg dat jouw pagina’s minimaal 250 á 300 woorden bevatten. Gebruik veel witruimte en tussenkopjes, schrijf korten en duidelijke zinnen. Houd ook alinea’s kort en bondig (50 tot 70 woorden). En maak slim gebruik van signaalwoorden, bullet points, tabellen en niet te vergeten: afbeeldingen. Tot slot raden we je aan om op elke pagina een duidelijke Call to Action te plaatsen! 

4. Relevante interne linkstructuur

Zorg binnen je website voor links tussen de verschillende pagina’s en doe dat juist wel met belangrijke trefwoorden. De bezoeker blijft namelijk op jouw site, dus Google ziet zo dat bezoekers op belangrijke trefwoorden klikken en binnen jouw website vinden wat ze zoeken op dat trefwoord. Probeer dus links als ‘Klik hier’, ‘Lees meer’, et cetera te voorkomen.

5. Relevante backlinks verzamelen

Backlinks zijn links van externe websites die naar jouw website verwijzen en daarmee autoriteit toekennen aan jouw website. Google en veel andere zoekmachines zien backlinks als aanbevelingen. Als veel andere relevante websites naar jouw website linken, dan krijg je een hogere positie in de zoekresultaten. Maar als de site die naar jou linkt, niks met die van jou te maken heeft dan beloont Google je niet en levert het je vrijwel niets op.

6. Optimale websitesnelheid

De snelheid van je website is tegenwoordig erg belangrijk. Je kan dit zelf controleren door je website of een specifieke webpagina in Google Page Speed te analyseren. Om je websitesnelheid te verbeteren kan je o.a. afbeeldingen zo klein mogelijk maken voor je foto’s uploadt (maar wel zodat de kwaliteit nog goed blijft, dus ook niet te klein). En overbodige bestanden, plugins en thema’s verwijderen van je website. 

SEO uitbesteden aan DreamWork Reclame

Wilt u ook een hoge positie in Google en tientallen tot honderden bezoekers per dag? Maar heeft u geen idee waar u moet beginnen of heeft u simpelweg niet de expertise of tijd om uzelf bezig te houden met SEO? Geen probleem! DreamWork Reclame helpt u graag bij het optimaliseren van uw website voor zoekmachines, zodat u zeker bent van een ijzersterke positie in Google. Klik hier voor het aanvragen van een vrijblijvende offerte.

© 2021 DreamWork Reclame